75 – David S. Thomas 19 jaar (QR26 NL)

75 – David S. Thomas 19 jaar (7 november 1924 – 16 september 1944) Read translation

David Selwyn Thomas was de zoon van John Llewellyn Thomas en Sarah Bowen Ty Rheola, Gendros. Hij werd geboren in Bryn y Babell, Cwmdu,Wales UK op 7 november 1924 en zijn voornaam was Selwyn. Selwyn Thomas werd opgeleid bij Gendros School zijn resultaten waren goed waardoor hij  werd bekroond met een studiebeurs,  vervolgens ging hij  naar de Swansea Grammar School. In 1940 deed hij zijn  toelatingsexamen examens  en in dat zelfde jaar werd hij lid van de Barclays Bank Ltd. Hij werd junior kassier bij de bank in Pontardawe,  Swansea vallei. Hij was tevens een prima sportman en speelde zowel rugby als cricket voor zijn school en de Swansea junior teams. Selwyn Thomas werd geschikt bevonden  als aircraftsman, met het oog op het verkrijgen van een commissie in de Royal Air Force en na een training, werd hij geselecteerd als een verkeersleider. Hij werd bevorderd in de rang van sergeant. Aan het einde van zijn opleiding in 1943  werd hij geselecteerd voor door de Royal Air Force voor een opleiding tot piloot. Maar hij sloeg de gelegenheid in eerste instantie af. Hij werd daarom opgedragen om verkeersleider in de Royal Air Force Volunteer Reserve te worden in de rang van officier piloot. Na een verdere vliegopleiding kreeg hij  de rang van officier vlieger  in een operationele eenheid ter voorbereiding voor Nummer 90 Squadron, Bomber Command. In 1944 werd No 90 Squadron ingezet  op  meerdere fronten, inclusief  de Slag om het Ruhrgebied. Hij vloog naar vele Duitse doelen die zwaarst verdedigd werden, waaronder Berlijn. Het squadron had aanzienlijke verliezen geleden en het werd steeds moeilijker om de leeg gevallen plaatsen op te vullen. Dit squadron werd vervolgens voorzien van Lancasters. Selwyn Thomasis eind 1944 tot dit squadron  toegetreden en werd belast  met het voorbereiden van nachtelijke aanvallen op de Duitse troepen. Het squadron werd in juni 1944 operationeel verklaard en Selwyn Thomas ‘crew voorbereid op hun eerste operationele aanval. Selwyn Thomas werd gedood in actie tijdens de nacht van 16/17 september 1944. Zijn laatste vlucht was ter ondersteuning van de Operatie Market Garden ( slag om Arnhem), die even later zou beginnen.  Het was zijn eerste operationele aanval. 16 september 1944 is een datum van groot historisch belang. De dag markeerde het begin van de grootste luchtlandingen  van de Tweede Wereldoorlog, Operatie Market Garden, beter bekend als de Slag om Arnhem. Om het transport van parachutisten naar Arnhem en Nijmegen de volgende dag veilig te stellen moest afweer geschut op de route naar Arnhem en Nijmegen buiten gevect worden gesteld. De Royal Air Force voerde twee nachtelijke aanvallen uit  in de nacht van 16/17 september. De eerste groep bestond uit 223 vliegtuigen (200 Lancasters en 23 Mosquito”s) en werd belast met het bombarderen van de vliegvelden in de buurt van de steden Leeuwarden en Steenwijk (in Nederland) en Hopsten en Rheine (in Duitsland). De tweede groep bestond uit 59 vliegtuigen (54 Lancasters en 5 mosquito’s) en zij werden belast met het aanvallen van flak (luchtdoel) posities en de spoorbrug in de buurt van Moerdijk, ten zuiden van Dordrecht. Selwyn Thomas vloog in Lancaster LM169 van de tweede groep van vliegtuigen. De tweede groep verrichtte hun aanvallen tussen 22.51 uur en 23.05 uur door het laten vallen van 294 ton van hoog explosieve bommen en twaalf 250-pond markeer bommen in de buurt van de stad Moerdijk; Daarnaast hebben ze ook  fakkels uit geworpen. De aanval was niet een volledig succes; de bommen slaagde er slechts in het afsnijden van de wegen die leiden naar de Duitse stellingen. Aan het einde van hun bombardementen runs, elk van de aanvallende vliegtuigen draaide, klom en liep naar de veiligheid van de Noordzee en vandaar naar hun huis vliegvelden. Maar tijdens deze manoeuvre een vliegende fout veroorzaakt een mid-air botsing tussen twee Lancasters: LM169 van No 90 Squadron en LM693 van No 115 Squadron. De twee vliegtuigen waren ernstig gehandicapte en in spiraalvorm in de grond, en beide bemanningen werden gedood op impact. Selwyn Thomas ‘vliegtuig stortte neer in de overstroomde Stoope polder nabij het dorp Strijen; LM693 een noodlanding in de Maria polder nabij het dorp Strijen. De lichamen van de bemanning van LM169 werden pas in de volgende lente (van 1945)  dus geborgen. Het Amerikaanse leger heeft de kisten bedekt met de Vlag van de US 21 juli 1945 overgedragen aan de begraafplaats in Dordrecht. De kisten werden begraven op het geallieerde vak op begraafplaats de Essenhof  in Dordrecht. Selwyn Thomas werd als vermist opgegeven, vermoedelijk gedood in actie.

Na de oorlog, Heeft mevr Hendrina Timmers uit Dordrecht een brief aan de burgemeester van Swansea geschreven om te melden dat ze wist van het graf van een vliegenier waarvan ze dacht dat deze afkomstig was uit Swansea. Ze legde uit dat  zijn naam onbekend was, maar uit de administratie van de begraafplaats bleek dat hij afkomstig moest zijn uit Swansea. Ze plaatste  ook een advertentie in de South Wales Evening Post omdat zij  de naam en het adres van de vlieger wilde weten.  Haar pogingen waren  succesvol, en in 1947bezocht mevr. Timmers de familie van Selwyn Thomas in Fforestfach. Ze bezocht tevens  de burgemeester van Swansea. Selwyn Thomas was ongehuwd. Hij werd overleefd door zijn ouders, zijn oudere zus, Margaret Verina Hocknell en zijn oudere broer, Ambrose Bowen Thomas. Selwyn naam van Thomas wordt herdacht op de grafsteen van het graf van John Llewellyn & Sarah Thomas op de begraafplaats bij Bethlehem Chapel, Cadle, Fforestfach. Zijn naam is ingeschreven op het War Memorial Fforestfach.

 

Begraafplaats Dordrecht

Begraafplaats Dordrecht

Op het graf van de ouders van David, op de begraafplaats Capel Bethlehem in Cadle, wordt verwezen naar zijn graf in Dordrecht. De tekst is geschreven in het Welsh, Stuart Hocknell maakte deze foto in december 2016: ,,De kapel is nu gesloten en de begraafplaats ook, helaas een prooi voor vandalisme. Selwyn Thomas werd gemeld als “vermist, vermoord in actie” en zijn familie hoopte dat hij ondergedoken en verzorgd werd door het verzet. De vader van de gezagvoerder schreef herhaaldelijk aan de families van de bemanningsleden dat hij ervan overtuigd was dat de bemanning veilig en ondergedoken was. Toen uiteindelijk het lot van de bemanning bekend werd, gingen de families ervan uit dat de piloten waren neergeschoten. Ik was toen ongeveer 6 jaar oud en stelde me voor dat mijn oom werd neergeschoten terwijl hij met een parachute afdaalde vanuit zijn getroffen vliegtuig. Dit begreep ik tot ik de crashsite in de Stoopepolder bezocht. Ik ben blij dat mijn grootouders en moeder nooit de waarheid wisten van wat er was gebeurd”.

De tekst op het graf:

Er cof am / John Llewelyn Thomas / anwyl briod Sarah Thomas Rheola Gendros / a hunodd Ionawr 22 1947

Hefyd David Selwyn Thomas / Flying Officer RAF, mab yr uchod / a gollwyd ei fwydd yn y fvduin ac a gladdwyd  / yn Dordrecht, Holland, Medi 16 1944 / yn 19 mlwydd oed

Cawn eto cwrdd tu draw i’r bedd

Hefyd Sarah gwraig yr uchod / a hunodd Chwefror 14 1977 / yn 92 mlwydd oed

Ter nagedachtenis aan / John Llewelyn Thomas / lieve echtgenoot van Sarah Thomas van Rheola Gendros / overleden op 22 januari 1947

Ook David Selwyn Thomas / Flying Officer RAF, zoon van bovenstaande / die zijn leven verloor en begraven ligt in Dordrecht, Holland, 16 september 1944 / op 19 jarige leeftijd

We zullen elkaar weer ontmoeten

Ook Sarah / vrouw van bovengenoemd / die stierf op 14 februari 1977/92 jaar oud

 

19 – Crashlocatie Strijen-Sas: klik hier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *