22 – Crashlocatie Numansdorp 22 oktober 1944 (QR22 NL)

21 – Crashlocatie Strijen-Sas (18 september 1944)

Op deze dag krijgt het PAF squadron 317 vanuit Engeland de opdracht om vanaf het inmiddels bevrijde vliegvel Sint Denijs in België (code B61) met een aantal vliegtuigen van het type Spitfire een aanval uit te voeren op Duitse stellingen in het Zeeuwse eiland Walgeren in Nederland. Bij de derde aanval wordt de Spitfire van piloot F/Lt. Edmund Kreminski in de buurt van Numansdorp geraakt door Duits afweergeschut. Brandend stortte het toestel om ongeveer 12.30 uur in de Numanspolder, die onder water was gezet nabij Numandorp, neer. Duitse militairen voeren met een vlot naar het toestel en halen de omgekomen piloot F/Lt.  Edmund Kreminski  uit de cockpit en brengen het naar de boerderij van een boer. Zij wikkelen het lichaam in een vloerkleed en begroeven het in de voortuin van de boerderij. Na de oorlog is het lichaam opgegraven en begraven op de begraafplaats in Numansdorp Hier is het graf nog te bezoeken.

Slachtoffer(s) op deze locatie:

86 – Edmund F. Krzeminski (klik hier)

3 Comments

Add a Comment
  1. Van dat vloerkleed (Kokosmat) is correct, maar bij werd begraven in de tuin van het huis van Toon Havelaar net voor de bocht na het viaduct van de A29 richting Zuid-Beijerland. Het was een heuveltje in de tuin aan de kant van de geïnundeerde Numanspolder. En dus niet bij de boerderij aan de andere kant van de dijk. De boerderij waar in de jaren 30 de boer de Reus werd vermoord door de knecht en compagnon voor het geld waarmee hij naar de veemarkt zou gaan.
    Hij heeft 162 vluchten tegen de vijand gemaakt en werd 3 keer onderscheiden met het Poolse dapperheidskruis door de Poolse regering in ballingschap in Londen. Hij vloog bij het (Poolse) 317 squadron.

  2. Het vliegtuig kwam dus terecht in een toenmalig weiland van de boer Henk Visser. Heb hem horen vertellen dat hij de wrakstukken voor 7,50 gulden aan een oud ijzer handelaar had verkocht. Mij vader is daar nog eens met een paar andere aan het graven geweest (was aan een slootkant) maar zijn gestopt toen ze op 20 mm munitie stoten (op scherp) van de kanonnen. De motor was van het toestel af en door het grote gewicht in de bodem verdwenen. Zit daar dus nog steeds. Dit alles ter aanvulling op een vorig commentaar.

  3. Als er nog delen van het toestel in de grond zijn is er ook misschien nog kogels in de grond. Is opgraven een optie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *