QR26-NL-David-Selwyn-Thomas 19 jaar

david_selwyn_thomas-227x300

David Selwyn Thomas  7 november 1924   –   16 september 1944.

Flying Officer David Selwyn Thomas, Radio telegrafist, RAFVR

David Selwyn Thomas was de zoon van John Llewellyn Thomas en Sarah Bowen Ty Rheola, Gendros. Hij werd geboren in Bryn y Babell, Cwmdu,Wales UK op 7 november 1924 en zijn voornaam was Selwyn.

Selwyn Thomas werd opgeleid bij Gendros School zijn resultaten waren goed waardoor hij  werd bekroond met een studiebeurs,  vervolgens ging hij  naar de Swansea Grammar School. In 1940 deed hij zijn  toelatingsexamen examens  en in dat zelfde jaar werd hij lid van de Barclays Bank Ltd. Hij werd junior kassier bij de bank in Pontardawe,  Swansea vallei. Hij was tevens een prima sportman en speelde zowel rugby als cricket voor zijn school en de Swansea junior teams.

aircraftman-david-selwyn-thomas-airman-aircrew-training-1943
Groepsfoto airman in training 1943

Selwyn Thomas werd geschikt bevonden  als aircraftsman, met het oog op het verkrijgen van een commissie in de Royal Air Force en na een training, werd hij geselecteerd als een verkeersleider. Hij werd bevorderd in de rang van sergeant. Aan het einde van zijn opleiding in 1943  werd hij geselecteerd voor door de Royal Air Force voor een opleiding tot piloot. Maar hij sloeg de gelegenheid in eerste instantie af. Hij werd daarom opgedragen om verkeersleider in de Royal Air Force Volunteer Reserve te worden in de rang van officier piloot. Na een verdere vliegopleiding kreeg hij  de rang van officier vlieger  in een operationele eenheid ter voorbereiding voor Nummer 90 Squadron, Bomber Command.

flying-officer-david-selwyn-thomas-15-09-1944
F/O David Selwijn Thomas

In 1944 werd No 90 Squadron ingezet  op  meerdere fronten, inclusief  de Slag om het Ruhrgebied. Hij vloog naar vele Duitse doelen die zwaarst verdedigd werden, waaronder Berlijn. Het squadron had aanzienlijke verliezen geleden en het werd steeds moeilijker om de legg gevallen plaatsen op te vullen. Dit squadron werd vervolgens voorzien van Lancasters.

300px-avro_lancaster_b_i_pa474
Voorbeeld Avro Lancaster

Selwyn Thomasis eind 1944 tot dit squadron  toegetreden en werd belast  met het voorbereiden van nachtelijke aanvallen op de Duitse troepen. Het squadron werd in juni 1944 operationeel verklaard en Selwyn Thomas ‘crew voorbereid op hun eerste operationele aanval.

Selwyn Thomas werd gedood in actie tijdens de nacht van 16/17 september 1944.

Zijn laatste vlucht was ter ondersteuning van de Operatie Market Garden ( slag om Arnhem), die even later zou beginnen.  Het was zijn eerste operationele aanval.

16 september 1944 is een datum van groot historisch belang. De dag markeerde het begin van de grootste luchtlandingen  van de Tweede Wereldoorlog, Operatie Market Garden, beter bekend als de Slag om Arnhem. Om het transport van parachutisten r naar Arnhem en Nijmegen de volgende dag veilig te stellen moest afweer geschut op de route naar Arnhem en Nijmegen buiten gevect worden gesteld. De Royal Air Force voerde twee nachtelijke aanvallen uit  in de nacht van 16/17 september. De eerste groep bestond uit 223 vliegtuigen (200 Lancasters en 23 Mosquito”s) en werd belast met het bombarderen van de vliegvelden in de buurt van de steden Leeuwarden en Steenwijk (in Nederland) en Hopsten en Rheine (in Duitsland). De tweede groep bestond uit 59 vliegtuigen (54 Lancasters en 5 mosquito’s) en zij werden belast met het aanvallen van flak (luchtdoel) posities en de spoorbrug in de buurt van Moerdijk, ten zuiden van Dordrecht. Selwyn Thomas vloog in Lancaster LM169 van de tweede groep van vliegtuigen.

De tweede groep verrichtte hun aanvallen tussen 22.51 uur en 23.05 uur door het laten vallen van 294 ton van hoog explosieve bommen en twaalf 250-pond markeer bommen in de buurt van de stad Moerdijk; Daarnaast hebben ze ook  fakkels uit geworpen. De aanval was niet een volledig succes; de bommen slaagde er slechts in het afsnijden van de wegen die leiden naar de Duitse stellingen.

Aan het einde van hun bombardementen runs, elk van de aanvallende vliegtuigen draaide, klom en liep naar de veiligheid van de Noordzee en vandaar naar hun huis vliegvelden. Maar tijdens deze manoeuvre een vliegende fout veroorzaakt een mid-air botsing tussen twee Lancasters: LM169 van No 90 Squadron en LM693 van No 115 Squadron. De twee vliegtuigen waren ernstig gehandicapte en in spiraalvorm in de grond, en beide bemanningen werden gedood op impact. Selwyn Thomas ‘vliegtuig stortte neer in de overstroomde Stoope polder nabij het dorp Strijen; LM693 een noodlanding in de Maria polder nabij het dorp Strijen.

De lichamen van de bemanning van LM169 werden pas in de volgende lente (van 1945)  dus geborgen. Het Amerikaanse leger heeft de kisten bedekt met de Vlag van de US 21 juli 1945 overgedragen aan de begraafplaats in Dordrecht. De kisten werden begraven op het geallieerde vak op begraafplaats de Essenhof  in Dordrecht..

funeral-dordrecht-cemetry-june-1945
Begrafenis stoet in Dordrecht, begraafplaats Essenhof Dordrecht

Selwyn Thomas werd als vermist opgegeven, vermoedelijk gedood in actie. Na de oorlog, Heeft mevr Hendrina Timmers uit Dordrecht een brief aan de burgemeester van Swansea geschreven om te melden  dat ze wist van het graf van een vliegenier waarvan ze dacht dat deze afkomstig was uit Swansea. Ze legde uit dat  zijn naam onbekend was, maar uit de administratie van de begraafplaats bleek dat hij afkomstig moest zijn uit Swansea. Ze plaatste  ook een advertentie in de South Wales Evening Post omdat zij  de naam en het adres van de vlieger wilde weten.  Haar pogingen waren  succesvol, en in 1947bezocht mevr. Timmers de familie van Selwyn Thomas in Fforestfach. Ze bezocht tevens  de burgemeester van Swansea.

hendrina-timmers-1945
hendrina-timmers-1945

Selwyn Thomas was ongehuwd. Hij werd overleefd door zijn ouders, zijn oudere zus, Margaret Verina Hocknell en zijn oudere broer, Ambrose Bowen Thomas.

Gedenktekens
Selwyn naam van Thomas wordt herdacht op de grafsteen van het graf van John Llewellyn & Sarah Thomas op de begraafplaats bij Bethlehem Chapel, Cadle, Fforestfach. Zijn naam is ingeschreven op het War Memorial Fforestfach.

Zijn naam wordt ook ingeschreven op het monument bij de kerk in het dorp Strijen en op het monument in Oud-Beijerland, aan de leden van de geallieerde troepen gedood in actie in de Hoeksche Waard, Nederland.

Kerk in Strijen

 

Monument aan de kerkgevel, op deze plaquette staan de namen van de bemanning
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Namen van de bemanningsleden op het monument

Het museum in Strijen heeft foto’s van Selwyn Thomas te zien, samen met de citaten over het moedig optreden van de Lancaster bemanningen.

Klik hier voor meer informatie over de crash

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Graven op de begraafplaats Essenhof in Dordrecht

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
David Selwyn Thomas – wireless operator

James Edward Brown – bomb aimer

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De gehele bemanning

Vertaling van

Wing Commander John Stuart Hocknell OBE RAF(Ret’d)

(Nephew of Flying Officer David Selwyn Thomas RAFVR)

23.09.2016